In ‘t zwart…

Nee, dat het alweer een tijdje geleden is dat ik hier wat neerschreef heeft niets te maken met een onofficiële bijverdienste. Het kwam er de laatste weken weer moeilijk van. Dat had op zijn beurt dan weer te maken met het feit dat we amper de tijd hadden om eens naar buiten te trekken of – als dat dan tijdsgewijs toch eens kon – het weer zo tegenwerkte, dat zelfs de hond de deur niet meer uit wou.

Op tweede kerstdag zat alles dan toch mee: de hond was al vóór de middag wakker en toen ze haar riem hoorde was ze zelfs bereid om nog vóór 9u te gaan stappen. De zon was ook van de partij en al liep ik ingepakt als een poolreiziger (vanwege een fikse bronchitis en een totaal gebrek aan enig stemvermogen), het was aangenaam buiten. Het zag er zelfs naar uit dat de verhoopte uitstap naar de nationale plantentuin in Meise eens niet in het water zou vallen.

Of het te maken had met de onverwoestbare traditie van onze overbuurman om op zon- en/of feestdagen (of de dag ervóór) de stalmest uit te voeren, ik weet het niet, maar de kans is reëel. Aan het eind van ons straatje-om passeerden we een akker waar zeker zo’n 30-35 kraaiachtigen bijeen zaten. “Ja, en dan?” hoor ik u denken tot hier. Ik weet ook wel dat kraaien, eksters en kauwen het de laatste jaren verre van slecht doen. Maar deze groep had één sterk in het oog springend onderscheid: ze bestond voor zeker 1/3 uit roeken.

Roeken hebben het al een paar jaar behoorlijk moeilijk. Hun aantallen slonken aanzienlijk tot vóór een paar jaar. Pas de afgelopen 1 à 2 jaar schijnt er een kentering in hun voordeel te gebeuren, al is het op zo korte termijn nog wat voorbarig om van een echte comeback te gewagen. Ze behoren dan al niet tot de populairste groep onder de zangvogels (what’s in a name), ze hebben bovendien hun smoeltje niet mee. Kunnen kraaien nog tevreden zijn met een glanzend zwarte snavel en hebben eksters en kauwen nog enige variatie in hun verenkleed, bij de roek is er maar één ding dat meteen in het oog springt en dat is zijn lelijke, vaalgrijze snavel die bovendien met een soort bleekscheten-rimpelsnuitje aan zijn kop vastzit. Je ziét gewoon aan dat beest dat hij een lijkenpikker is.

Nee, ik draag de roek geen kwaad hart toe maar de waarheid dient gezegd: toen elegantie en schoonheid werden uitgedeeld had deze zwartrok zich verslapen. Dat is geen reden om hem extra hardnekkig het leven zuur te maken, maar ik begrijp dat hij door de meesten niet gemist wordt op feestjes. Toch kon ik een denkbeeldig huppelpasje niet onderdrukken bij deze waarneming, want hij verdient zijn plaatsje in het zwarte legioen…

Categories: De natuurgids | Tags: , | 7 Comments

Post navigation

7 thoughts on “In ‘t zwart…

  1. Zelf vind ik een roek erg mooi, ik vind die grijze snavel mooi…

  2. Ik wist het verschil niet tussen een roek en een kraai, maar nu wel ;-)
    Leuk je weer te lezen. Dat het weer beter mag worden en dat er meer observaties van je mogen volgen in 2014.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. Voila, ik heb het weer zitten. Straks kan ik dus niet zomaar zeggen, zie eens wat een hoop kraaien daar in die boom. Ik ga moeten specifiëren :-)

    • Mag je nog tevreden zijn dat er hier niet teveel raven voorkomen ook. Om van blauwe eksters nog te zwijgen. En gaaien gaan daar toch niet tussen zitten. Dat zijn eenzaten… :-)

  4. Bij jonge roeken is de snavelbasis nochtans zwart. Met het ouder worden wordt hij echter steeds grijzer. Pas dan lukt een determinatie me. ;-)

    • Bij jonge dieren vergis ik me ook wel. Maar ook houding, proporties en manier van bewegen geven info weg. Alleen moet je dan zin en kans hebben om ze lang genoeg samen te kunnen observeren.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

