Niet van de eerste leugen gebarsten…

Af en toe check ik tijdens de lunchpauze even mijn thuismail van op het werk. Dat op de inlogpagina van Skynet soms leuke nieuwtjes staan om de tijd mee te verdrijven is mooi meegenomen. Dat daar soms prominente leugens tussen zitten, is dan weer minder leuk.

Vandaag gaat het over lekkers dat binnen afzienbare tijd van onze rijkgevulde tafels zal verdwijnen. Naast chocolade, honing, Franse baguetten en andere delicatessen worden ook de Zeeuwse mosselen genoemd:

Het is elk jaar weer uitkijken naar de eerste Zeeuwse mosselen, zeker in ons mossellandje. Fijnproevers weten al langer dat de Zeeuwse mossel rake klappen krijgt, ironisch genoeg dankzij inspanningen van dierenliefhebbers. Zij verbieden mosselkwekers steeds vaker om beschermd natuurgebied op zee te bevissen.

En laat dat nou toch zóó niet waar zijn! Uiteraard zal je ver moeten zoeken naar een mosselman die wil toegeven dat hij en zijn collega’s een aantal jaren terug zo hebberig waren dat ze – net als andere vissers – de soort overbevisten. En als er geen oudjes zijn, dan ook geen kroost. De gebruikte methoden waren op de koop toe zeer schadelijk voor het biotoop waar het mosselzaad in moet groeien. Ik herinner me een paar winters op Terschelling dat de schaarste zo groot was, dat we langs het wad gewoon moesten uitkijken waar we onze voeten neerzetten om niet over de verhongerde eiders te vallen. Het was een echte slachting! De dieren – die voor hun lijfsbehoud aangewezen zijn op schelpdieren- hadden gewoon geen eten! Pas nadat de Raad van State in 2008 besliste dat de vergunning voor het mosselzaadoogsten ten onrechte door LNV was afgeleverd en er onschadelijker alternatieven werden overeengekomen, kwam de Waddenzee – de broedkamer bij uitstek – weer een beetje tot herstel.

Nog zo’n gevleugelde (what’s in a name?) onwaarheid, is het feit dat jagers de natuur helpen  beschermen. Ik ga “de jagers” niet allemaal over één kam scheren, maar diegenen die dat nobele doel hoog in het vaandel dragen en daar in eer en geweten naar handelen, zijn volgens mij een bedreigde soort, indien niet reeds uitgestorven.

Vogelbescherming.be plaatste gisteren dit artikel op hun website. De ongeïnteresseerde houding van de politie leidt er alleen maar toe dat deze “natuurbeschermers” driester en driester handelen en zich onaantastbaar wanen. Het is een magere troost voor de man die “de haas” vond, dat hij niet de enige is die geïntimideerd wordt door schietgraag tuig (want dat is het!). Het is gewoon angstig wachten op het moment dat er zo eentje op het idee komt “per vergissing” de trekker over te halen…

Categories: Moeder Aarde | Tags: | 8 Comments

Post navigation

8 thoughts on “Niet van de eerste leugen gebarsten…

  1. Wel ja, het zijn ook niet mijn type mensen.

  2. We mogen ze waarschijnlijk niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar er zit echt uitschot tussen. en dat mag dan met wapens over ‘t straat lopen.
    Ik moet ze écht niet, ik ga zowiezo niet in discussie met mensen die wapens dragen, moedig van de man hierboven.

    • Ze zijn vooral dóm. Als je een paar honden van resp. 4 en 2,5 ervan beschuldigt 7 jaar geleden de laatste haas voor je voeten te hebben weg”gestolen”, hoe moet je dan je quantum bijhouden? En dat komen ze je dan nog in je eigen huis aansmeren en dreigen de dieren af te schieten. Ik heb ze laten uitpraten, heb hen gevraagd even te wachten en hen dan de identiteitsboekjes van onze viervoeters onder de neus geduwd. Zonder woorden. Maar mijn ogen waren kogels!

  3. Ik ben een grote voorstander van de totale afschaffing van de jacht (én slacht).

  4. Ik weet dat op sommige plaatsen het soms nodig is om in te grijpen. Bij gebrek aan natuurlijke vijanden (en die zijn niet altijd opnieuw te introduceren) kunnen bepaalde dierenpopulaites uitgroeien tot een plaag. Maar ik pleit voor afschot door hiervoor aangestelde en opgeleide mensen zoals boswachters, die geassisteerd worden door bijvoorbeeld dierenartsen voor als een dier niet onmiddellijk dood is, maar wel ernstig gekwetst wordt. Ik heb het gezien in de Oostvaardersplassen. Daar werd -toen wij er waren- net een overtal aan dieren (vermoedelijk reeën of herten) afgeschoten. Dat gebeurde door mensen van SBB en er was een team van de dierenbescherming aanwezig om toezicht te houden en eventueel geschrokken dieren op te vangen. De kadavers blijven ter beschikking van predatoren. Fair deal, vind ik.

  5. Eerst fazanten kweken in kooien en ze dan loslaten voor de jagers om ze achteraf als wild op het bord op te dienen vind ik weerzinwekkend. Dat mensen vroeger moesten jagen om aan voedsel te geraken is een feit, maar wie moet dat tegenwoordig nog ? Niemand ! Totaal nutteloos en onwaardig vind ik dat jagen van tegenwoordig ! zie ook dit leuke filmpje van den Kama : http://youtu.be/f4fLqCpbR1A

    • En dan is dat loslaten nog erg relatief. Ik heb eens bijna een hartverzakking gekregen van woede toen ik vanuit de keuken zo’n “echte man” bezig zag: kooi open, fazant kwam van uit het stikdonker tegenlicht in het deurgat zitten. Nog vóór zijn ogen aan het licht konden wennen, toonde de held aan zijn zoon (ca. 10-11 jaar) hoe je vanop een meter of 5-6 dan ineens de pluimen eraf kan schieten. Gevederd wild in de lucht schieten? Waarom?

Leave a Reply

Blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

