“Later” dan de vorige keer…

Een tijdje geleden blikte ik even vooruit op wat de tuin allemaal te bieden heeft als je er de tijd voor hebt.

Vandaag werd de eerste oogst aan resultaten binnen gehaald. De rabarbercello en de notenport zijn geklaard en in flessen over gegoten. Van laatstgenoemde heb ik al even een slokje geproefd en -al zeg ik het zelf – hij is behoorlijk lekker. Een stevige port, niet te zoet, die niet onaardig zal staan bij een oude, kruimelige kaas als dessert. Deze week eens langs Dille & Kamille gaan om zelfklevende etiketten om op de flessen te kleven. Geloof me, die drankjes smaken nog beter als er geen etiket van whisky op plakt, ook al is dat er geen gewone. Als ze hun eigen op maat gemaakte jasjes aan hebben, mogen ze op de foto.

De appelwijn is aan zijn laatste gisting toe. Daarna klaren en hopen dat de rozijntjes er een extra lekkere toets aan gegeven hebben. Het is altijd een beetje een riskeren als je iets nieuw uitporbeert.

De druiven, dat is een ander verhaal geworden. Ik had van de éne druivelaar al de oogst binnen gehaald, maar de andere had nog wat zon nosig. Dat is dus een ramp geworden, want door de helse drukte vóór onze vakantie is het er niet meer van gekomen om die ook binnen te halen. Resultaat: bij thuiskomst waren die behoorlijk verpieterd. De vogels doen er nu hun voordeel mee…

De braambessen heb ik ingevroren en daar ga ik binnenkort eens werk van maken om er confituur van te maken. Ik vraag me eigenlijk af of ik de geoogste en invroren druiven niet dezelfde weg ga laten volgen, want om daar wijn van te maken is de hoeveelheid wel heel klein.

Categories: In de tuin, Praatjes | Tags: , | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on ““Later” dan de vorige keer…

  1. Rabardercello ? Wat voor een muziekinstrument is dat? :-)

    • Dat is zo’n strijkinstrument met een roze-rode steel en een groen blad met (evt.) ook roze nerven. En als je er wat hard aan sleurt en wringt, dan komt er geen muziek uit, maar lekker sap waar je dan iets leuks mee kan doen. De naam is een referencie naar limoncello, het naar mijn smaak wat te zoete drankje (in de commerciële uitvoering dan) dat van citrusvruchten wordt gemaakt.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

