Op het eerste gezicht… april

Maart was “abnormaal warm” volgens “de Frank”. April begint in elk geval met tegenovergestelde ambities. Al blijft het vooralsnog vrij zonnig en vooral héél droog! Alles wat recent aangeplant werd moet bijna dagelijks gegoten worden en het waterpeil van de vijver zakt zienderogen.

De foto’s zijn van dinsdagavond. Net toén was de zon even weg, natuurlijk.

In de miniserre moet ik dringend één en ander gaan uitplanten en/of uitdunnen. Van de litchi- en avocadostenen voorlopig nog geen teken van leven, maar zolang die 2 potten niet in de weg staan laat ik het gewoon zijn gang gaan.

De sieruibollen die ik vorig najaar op Texel kocht als vakantiesouvenier groeien nu echt centimeters per dag. Als de E17 niet zoveel lawaai maakte dan kon je ze waarschijnlijk hóren groeien. En bij de vroege soort zijn al kleine drumsticks te zien die moeten uitgroeien tot die typische prachtige  lila bollen.

Ook de hosta’s en de rabarber zijn op kruissnelheid gekomen.

De wijnranken hebben al geopende bladknoppen en de winterviooltjes -die ik doodgevroren waande – zijn in de bloem aan het komen.

De kruidenpotten zijn -op één na (voor de  uitgezaaide paarse basilicum)- weer gevuld. Al denk ik dat ik ook de laurier ga moeten vervangen maar ik wacht nog een week of twee om te zien of hij toch niet terug in gang schiet.

Ik ben geen groot liefhebber van tulpen. Narcissen dragen veruit mijn voorkeur weg. Maar om toch eens een ander kleurke in de de voorjaarstuin te hebben had ik me laten verleiden tot de aanscaf van een zakje met 30 bollen voor minitulpjes (om te laten verwilderen). Toen de eerste openkwamen was ik voluit teleurgesteld over de kleur die helemaal niet leek op die  van de foto op de verpakking. Maar nu ze stilaan met meer zo tussen het speenkruid bloeien vind ik het wel meevallen. Ook het feit dat ze zo laag blijven vind ik wel prettig. In een vaas mag een tulp wel wat gaan “overhangen”, maar in de tuin zie ik die omgebogen (en vaak vrij snel geknakte) stengels niet graag.

Categories: In de tuin, Op het eerste gezicht... | Tags: , | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on “Op het eerste gezicht… april

  1. De mooiste foto’s neem je toch als de zon even weg is, vind ik. De ware kleurenweergave lijdt onder teveel zon.
    Je tuin is duidelijk aan een lenteopmars bezig!

    • Zonlicht vlakt ook alles uit, he. Alleen bij lage zon heb je wat 3D-gevoel, omdat er dan langere schaduwen zijn.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

