Muizenissen…

Dat heb je dus als je op de buiten woont, he. Je zit midden in de natuur, maar soms zit de natuur ook midden in je huis.

Als in het veld achter de tuin de maïsoogst wordt binnen gehaald is het zaaks om deuren en ramen dicht te houden, want alles wat onder de noemer “knaagdier” te vatten is en daar de vlucht neemt schiet zich via het eerste gereedste gaatje in je vestingsmuren naar binnen. We hadden er dus heel zorgvuldig op toegezien dat we geen asielcentrum voor ratten en muizen openstelden. Er was in de tuin toevluchtsmogelijkheid genoeg (lees maar Klimop, klimaf…).

Toen we middels het winteruur officieel afscheid namen van de zomer werden de horren binnen gehaald en opgeborgen. Wie kon nu vermoeden dat we eind november nog een terrasdeur konden openzetten om van de buitenlucht te genieten?

Zaterdagavond was Manlief al in zijn mandje gerold maar ik ben nu eenmaal een laatslaper dus ik besloot nog een uurtje tv te kijken. Eigenlijk kwam het er op neer dat ik verveeld een paar keer doorheen de voorraad zenders zapte en toen besloot dat ik beter in bed in slaap kon sukkelen dan voor een totaal oninteressant scherm.

Net toen ik aanstalten maakte om de tv uit te zetten en me naar de slaapkamer te slepen zag ik uit mijn ooghoek een klein “iets” onder de andere zetel vandaan komen, schrikken en rechtsomkeer maken. Uiteraard was ik veel te laat overeind om nog enige kans te maken mijn “zitkamergenoot” te onderscheppen. Dan maar – bij gebrek aan een “diervriendelijke” muizenval een zakje gif onder de zetel geschoven, om het buiten bereik van de hond te houden.

De hond die een uur of twee nadat ik eindelijk in slaap gesukkeld was kwam melden dat haar blaas onder hoge druk stond. Bibi dus min of meer uit bed gerold en naar de terrasdeur om Nicky uit te laten. En wat ziet mijn lodderig oog? Het zakje muizengif ligt netjes vóór de zetel!

Euh? Ben ik nu zo’n sul dat ik het niet goed verstopt maar hapklaar voor de hond klaargelegd heb? Met mijn slipper gaf ik het zakje een zetje zodat het wel degelijk goed onder de zetel lag.

Uitslapen ‘s zondags betekent dat ik “pas” om goed 7:00 op moet, want ik haal ook voor Schoonma verse broodjes en die moet omwille van diabetes op tijd aan het ontbijt kunnen. Meer slapend dan wakker kom ik de woonkamer ingestrompeld en zie… het zakje muizengif vóór de zetel liggen, vlakbij het kussen van de hond!

Wie, o wie heeft Jerry op mijn hond losgelaten? Iemand een Tom(poes) in de verhuur?

Categories: In de tuin | Tags: | 8 Comments

Post navigation

8 thoughts on “Muizenissen…

  1. Ja. En een goei, er lag vandaag een dooie rat op de oprit.

    • Nicky zou het vroeger niet over haar kant laten gaan hebben, maar nu is ze nog net in staat om zich in de zetel te zitten opwinden over het feit dat ze geen muizen en ratten meer kan pakken. En Floor is er niet meer om haar te helpen.

  2. Bij mij hoor ik ze ritselen in de roosteringen boven me.
    Ik laat het monster dan naar de zolder om hem uren later in diepe slaap verzonken in een zetel terug te vinden.
    Hoewel hij regelmatig konijntjes in mn garage dropt zijn zoldermuizen hem blijkbaar te min.
    Geen goeie tompoes om in te huren dus.

    Zouden huisdieren geneigd zijn om muizengif te eten?

    • Ik wil het liever niet uitproberen. Ze zijn soms nieuwsgieriger dan goed voor ze is. En ik ben niet zeker van de exclusiviteit van de uitspraak “curiosity killed the cat”.

  3. Wij hebben geen Tompoes (moet dat niet Tomkater zijn?), maar een Helenapoes en een Masjoefelpoes in huis… Aanvankelijk als muizenverdelgers (en dat doen ze met verve), maar allengs gewoon als heerlijke huisgenoten.

  4. aiaiai! ik wil in de living toch ook geen muizen…Toen ons Witteke nog jong was, vonden wij zowat dagelijks een dood cadeaumuisje op het terras. De laatste jaren gebeurde dat niet meer. ik maakte mezelf dan maar wijs dat ze alles in de omgeving had te pakken gekregen. Oppassen maar, met dat vergif en hopen dat de ongenode gast gauw verdwijnt!

  5. Sounds familiar, behalve dat ik beroep kan doen op mijn Grote Jagerskwartet. Schier dagelijks vind ik wel ‘iets doods’ in huis: een muis, een halfvergaan blad, een rat, een rottende tak uit de tuin tot zelfs geregeld een levensloos konijn(tje). Schier dagelijks betekent dit al dan niet bloederige kadavers en/of vergane flora opkuisen. Dan toch liever een zakje dat geregeld eens vanonder de zetel kruipt. :D

    • Ooit had ik aan mijn K9 brigade ook veel hulp. Een naar binnen geslopen rat in de boekenkast werd op spectaculaire wijze ingerekend. Het leek wel een Wimbledon-finale. Nicky op 1 bil op de boekenplank, even een blik over haar schouder naar Floor van “Klaar?” en toen een smash waar Federer jaloers op kon zijn. Floor ving die schitterend op in volley. Kort krakend geluidje. Exit rat. Maar Floor is in mei uit de competitie gestapt en Nicky kijkt alleen nog vanaf de kantlijn toe…

Leave a Reply

Blog at WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 54 other followers

